Logo
v pracovní dny 8:00 - 16:00
0 ks
za 0,00 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
Nakupte ještě za 10 001,00 Kč bez DPH a máte dopravu ZDARMA
  • Kategorie blogu
Novinky
15.11.2022
Klíčenka k Pitbullovi zdarma!
Od zítřka až do konce ledna 2023 dáváme ke každému kompaktnímu profesionálnímu zabezpečovacímu systému Pitbull alarm PRO šikovnou bezdrátovou klíčen... číst celé
26.09.2022
Klávesnice EKB3 ZDARMA!
K sadě ústředny ESIM384 a plechového instalačního boxu ME1 dostanete nyní klávesnici EKB3 ZDARMA! Vzhledem k tomu, že většina našich zákazníků objedn... číst celé
20.09.2022
Aktualizovaný manuál pro Pitbulla
Dnešním dnem je Vám k dispozici aktualizovaná verze českého překladu uživatelského manuálu pro PITBULL ALARM PRO. Původní verze 1.0 z roku 2018 již v ... číst celé
Zobrazit všechny novinky
Blog
Odstřežení garáže otevřením vrat
21.06.2022
Odstřežení garáže otevřením vrat
Jak zařídit, aby se alarm odstřežil automaticky vždy, když se otevřou garážová vrata? Pokud máte alarm od Eldesu, pak velmi jednoduše! Další praktický... číst celé
Zobrazit všechny články
http://www.global-elektronic.cz/

  1. Úvod
  2. BLOG
  3. Popis komunikačních metod ústředny ESIM384 na PCO
01.02.2022

Popis komunikačních metod ústředny ESIM384 na PCO

Co je to PCO

Pultem centralizované ochrany (PCO), jinak také monitorovacím či dohledovým centrem nebo dohledovým dispečinkem apod., se zpravidla vždy rozumí komerčně poskytovaná (tedy placená) služba určité společnosti, která svým platícím klientům zajišťuje nepřetržitý monitoring jejich zabezpečovacích systémů (nejčastěji alarmů, ale také požární signalizace nebo jiných speciálních technologií) a dle uzavřené smlouvy pak reaguje na přijímané informace z těchto systémů. Nás v tuto chvíli zajímá čistě technické řešení přenosu informací ze zabezpečovacího systému zákazníka do dohledového centra, ostatní si necháme na jindy.

Komunikační formáty

Než se mrkneme na to, jaké nám zabezpečovací systémy Eldes nabízí možnosti pro komunikaci na PCO, je třeba se velmi stručně zmínit o "řeči", kterou se zabezpečovací systém a PCO mezi sebou dorozumívají. U elektronických zabezpečovacích systémů (na rozdíl například od systémů požární signalizace) došlo zaplať pánbůh v minulosti k ustanovení určitých standardů, které se dnes v této komunikaci používají. Těmito standardy jsou zejména komunikační formát Ademco Contact ID (zkráceně CID) a SIA IP (zkráceně SIA). Tyto standardy zaručují, že ať je k PCO připojena ústředna jakéhokoli výrobce, budou mít informace přijímané v některém z těchto formátů stejnou základní strukturu. Podrobný popis těchto formátů přesahuje rámec tohoto článku, pro zájemce je k dispozici na mnoha odkazech na internetu. Ale jen pro zajímavost a dokreslení - jedna událost, přijatá na PCO v komunikačním formátu CID, vypadá třeba takto:

1234 18 1401 02 003 5

1234 je číslo objektu, podle kterého se pozná, odkud je daná zpráva poslána - toto číslo musí být pro každý objekt (ústřednu) v PCO jedinečné. 18 definuje formát, v jakém je zpráva sestavena, tedy CID. 1 znamená vznik události, pokud by na tomto místě bylo č. 3, jednalo by se o konec události. 401 je kód události podle standardizované tabulky CID, který znamená běžné vypnutí/zapnutí uživatelem (a protože před 401 je 1, jedná se o vypnutí, 3 by znamenalo zapnutí). 02 definuje číslo podsystému, 003 pak uživatele, který akci provedl. V konečném výsledku PCO tuto zprávu čte: V objektu 1234 vypnul uživatel 3 podsystém 2. Poslední číslo (v našem případě 5) doplňuje ústředna tak, aby byl součet všech cifer ve zprávě dělitelný beze zbytku číslem 15. Pokud PCO při příjmu zjistí chybu v kontrolním součtu, zprávu zahodí jako zkomolenou a nepotvrdí ústředně její přijetí, ta ji potom opakuje.

Tímto přímým způsobem se ovšem v praxi přenáší data pouze přes tzv. "telefonní komunikátor" (standardizované rozhraní ukončené svorkami RING/TIP), tam se skutečně pomocí principu běžného telefonního hovoru (vytáčení, vyzvánění, spojení, zavěšení) a DTMF tónů "tůtají" místo hlasu výše uvedené cifry (DTMF, nebo-li dual-tone-multi-frequency jsou tóny, které slyšíme při vytáčení telefonního čísla pomocí tónové volby). Tento způsob přenosu je v praxi dosti pomalý a ne příliš bezpečný a telefonním linky, pro které byl tento způsob přenosu primárně určen, navíc čím dál více vytlačuje internetové volání (VoIP), takže tudy cesta nevede. Je sice pravda, že na toto univerzální rozhraní se napojují různé jiné komunikátory, které ústředně EZS simulují pevnou telefonnní linku, a s přijatými informacemi pak naloží, jak je potřeba, nicméně stále je to již dost hluboká historie, ba téměř pravěk. Proč dnes převádět číselnou hodnotu, kterou je třeba přenést, na tón a ten zase jiným zařízením z tónu převádět na číslo? Je přeci mnohem efektivnější, spolehlivější a bezpečnější přenést rovnou onu číselnou hodnotu!

Obálka

Pokud výše popsanou krásnou a srozumitelnou zprávu, kódovanou ve formátu CID, chceme poslat např. datově na PCO, musíme ji vložit do tzv. obálky. Obálka je jednoduše struktura, které rozumí prostředek, jehož pomocí chceme zprávu přenést. Tím je v případě datového přenosu klasický komunikační formát TCP/IP a obálkou je pak standardní, pro TCP/IP jasně definovaný paket, do něhož ústředna zcela automaticky vloží naši zprávu, zakódovanou ve formátu CID. Aby PCO věděl, jak tuto "obálku" otevřít, musí znát způsob, jak z příslušné obálky dostat zprávu ven. Pokud to ví, není problém z přijatých datových paketů opět složit odeslanou zprávu. To znamená, že PCO musíme nejprve na přijetí těchto zpráv předem připravit, sdělit mu, jak vypadá obálka, jak ji otevřít, pokud je šifrovaná, jak ji dešifrovat a dostat se k obsahu atd. Druhou možností je zprávu nejprve přijmout "dekódovacím" programem (pro tyto účely Eldes nabízí freeware EGR100, který se o "vybalení" postará a do PCO pošle již samotnou zprávu. To je sice mírná komplikace oproti standardní "sprosté" telefonní lince, která je přenášena "bez obálky" tak, jak ji pánbu stvořil, ovšem výrazně vyšší rychlost, bezpečnost a spolehlivost, kteréžto "obálkové" metody přináší, za to zcela nepochybně stojí.

Přenosové trasy ústředen Eldes

A nyní se již pojďme podívat, jaké přenosové trasy jsou v ústřednách ESIM384 a PITBULL ALARM PRO k dispozici:

  • IP Server #1.. #3 (GPRS) - Nejčastěji používaná přenosová trasa. Při volbě této komunikační metody budou všechna data odesílána na určenou IP adresu a port přes data na SIM kartě. Lze nastavit celkem tři různé komunikační trasy tohoto typu, první je hlavní, další dvě mohou být záložní (jiné IP adresy stejného PCO nebo jiného PCO). Přijímací strana (PCO) musí být na tento způsob komunikace předem připravena, např. instalací freeware výrobce ELDES, který se nainstaluje do PC, na kterém běží SW PCO. Tento freeware pak "poslouchá" na pevné IP adrese a určeném portu a překládá informace ze zařízení ELDES do formátu SUR-GARD, který je standardem pro většinu PCO. Tento způsob je vzhledem k nutným úpravám (instalace firmware) vhodný pro PCO s větším počtem takto připojených objektů. V PCO je třeba otevřít nový přijímací kanál (driver) pro tuto trasu, což může být spojeno s poplatky poskytovateli řešení PCO. V této souvislosti připomínáme možnost napojení ústředen Eldes do PCO NAM System zdarma - více informací v tomto článku. Datový přenos lze zcela zodpovědně doporučit a má navíc řadu výhod:
    • Spolehlivost - spolehlivý přenos datových paketů je zajišten protokolem TCP/UDP.
    • Náklady na spojení - přenášené datové pakety jsou velmi malé, objem přenesených dat za měsíc obvykle nepřesáhne 25MB, což představuje v paušálu za SIM kartu s vhodným datovým tarifem zanedbatelnou částku.
    • Hlídání přenosové trasy - přenosová trasa je pomocí funkce "ping" prověřována neustále, tedy i tehdy, pokud není třeba přenášet žádné zprávy. Díky tomu může být nefunkčnost přenosové trasy zjištěna v řádu minut.
    • Zabezpečení přenášených zpráv - přenášené zprávy jsou chráněny mechanismy TCP přenosu a před přenosem mohou být šifrovány.

  • Hlasové volání - v tomto případě komunikace je "klasická" telefonní linka nahrazena přenosem přes fonické pásmo GSM. Jedná se o vytáčené spojení, kdy ústředna v případě potřeby vytočí číslo PCO a po navázání spojení "tůtá" DTMF tóny v protokolu Ademco CID. Toto spojení je obecně již technicky překonané a nelze je doporučit, jeho největší nevýhody jsou:
    • Nespolehlivost - operátor GSM negarantuje korektní přenos DTMF tónů přes hovorové pásmo, DTMF tóny mohou být digitalizací a následným převodem zpět na analogový signál různě zkresleny a ústředna si potom s PCO nerozumí.
    • Náklady na spojení - účtování řady krátkých hovorů není ekonomicky výhodné.
    • Není hlídána přenosová trasa - pokud dojde k poruše přenosové trasy, zjistí se to obvykle až za 24 hod., kdy na PCO není doručena zpráva o pravidelném testu. Přenosové zprávy lze sice posílat a hlídat i častěji, tím se ovšem, jak bylo řečeno výše, celý přenos prodražuje.
    • Snadné podvržení a odposlech přenášených zpráv - přenos není proti odposlechu či podvržení zpráv nijak zabezpečen.

  • SMS - Zajímavá komunikační metoda, vhodná zejména jako záložní cesta např. při výpadku datové komunikace nebo pro systémové integrátory apod. V tom případě je zpráva v CID vložena jako text běžné SMS zprávy podle následujícího klíče:
XX,XXXX,XXXXXXXX:DDMMYY-HHMMSSXX

Událost
06 - vznik události
07 - obnova události

Číslo objektuKód události dle tabulky CIDPodsystémZónaDatum a časKontrolní součet

 

Skutečné SMS pak vypadají třeba takto:

SMS: 
   
UDÁLOST V EZS:
 

  • CSD (z anglického Circuit Data Switch) - Jednalo se o komunikaci po datových pevných telefonních linkách. Vzhledem k tomu, že ústředny Eldes ESIM384 již není možno vybavit telefonním komunikátorem (jeho výroba byla ukončena), není tato komunikační metoda u ústředen ESIM384 dostupná.

  • PSTN (pevná telefonní linka) - Jednalo se o fonickou komunikaci po pevných telefonních linkách. Vzhledem k tomu, že ústředny Eldes ESIM384 již není možno vybavit telefonním komunikátorem (jeho výroba byla ukončena), není tato komunikační metoda u ústředen ESIM384 dostupná.

  • IP Server #1.. #3 (ELAN3) - Komunikace v principu zcela shodná s komunikační metodouIP Server #1.. #3 (GPRS), rozdíl je v tom, že data nejdou přes SIM kartu (GPRS), nýbrž přes LAN převodník ELAN3-ALARM. Ten lze dokoupit jako příslušenství. I v tomto případě lze nastavit až tři různé komunikační trasy tohoto typu, první je hlavní, další dvě mohou být záložní (jiné IP adresy stejného PCO nebo jiného PCO). I v tomto případě přijímací strana (PCO) musí být na tento způsob komunikace předem připravena (viz výše metoda Server #1.. #3 (GPRS)).

Tento článek nemá být vyčerpávajícím popisem dané problematiky, má pouze seznámit zájemce se základními principy. Další informace jsou v hojné míře dostupné na internetu, podrobnější informace naleznete také v instalačním manuálu ústředny ESIM384. V případě dotazů či nejasností nás můžete kontaktovat na podpora@alarmprodej.cz, rádi Vaše dotazy zodpovíme.

Tým ALARM PRODEJ.CZ

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Štítky

Najdete nás i na MALL.CZ

Zůstaňme v kontaktu - přihlaste se k odběru našeho newsletteru! - Přihlásíte se TADY

Zákonné nakládání s obaly - certifikát EKO-KOM

Korespondenční adresa

ALARM PRODEJ.CZ
Milan Průšek
Šmilovského 219
293 01, Mladá Boleslav

Kontaktní údaje
Jan Novotný
Jan Novotný
v pracovní dny 8:00 - 16:00
Všechna práva vyhrazena. Kopírování a sdílení obsahu jen s předchozím souhlasem. Jsme registrováni u kolektivních systémů REMA Systém, a.s., REMA Battery, s.r.o. a REMA PV Systém, a.s. (www.rema.cloud). Rovněž jsme v souladu se zákonem o obalech zapojeni do systému sdružení plnění EKO-KOM.
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz